Piirin syyskokouksen saldoa

Perussuomalaisten Keski-Pohjanmaan piiri ry piti syyskokouksensa Lestijärven talvisissa maisemissa sunnuntaina 22.11.2015 alkaen kello 13:00. Paikalle oli saapunut viitisenkymmentä jäsentä ympäri maakuntaa. Tilaisuuteen oli kutsuttu puhujiksi ja tilannekatsauksen antajiksi myös kansanedustaja Reijo Hongisto ja puoluesihteeri Riikka Slunga-Poutsalo.

Suurimmaksi jäsenistön huoleksi muodostui keskustelussa turvapaikanhakijoiden räjähtänyt kasvu, EU:n kaavailema asedirektiivi ja sote-ratkaisu. Reijo Hongisto kertoi puheessaan hallituksen tekevän kaikkensa saadakseen turvapaikanhakijoiden määrän kasvua hidastettua ja hakemusten käsittelyaikaa ja käännytysten aikataulua nopeutettua. Tilanne on huolestuttava koko Euroopassa joka tietenkin heijastuu myös suomen tilanteeseen. Aseharrastajien harmiksi Eu:n kaavailema asedirektiivi toteutuessaan huonontaisi myös suomen puolustusta eikä näin ollen ole Euroopan virkamiesten loppuun saakka ajattelema asia.
– Uhkaa eivät aiheuta luvalliset aseet, vaan juuri ne luvattomat, Hongisto toteaa.

Riikka Slunga-Poutsalo kiitti puheessaan Perussuomalaista kenttätyötä ja aktiiveja hyvästä eduskuntavaalituloksesta todeten, että Perussuomalainen kenttätyö on Suomen paras, eikä sitä jarruttanut edes lehtien keskinkertaiset galluptuloksetkaan, päinvastoin.
– Gallupit eivät edelleenkään äänestä, Slunga-Poutsalo naurahtaa. Soteratkaisu on lähellä Perussuomalaisten isäntäkunta/maakuntamallia joten senkin toteutumisesta voidaan olla ylpeitä.

Keski-Pohjanmaan piirin syyskokous puheenjohtaja Lasse Lehtisen johdolla valitsi vuoden 2016 puheenjohtajaksi äänestyksen jälkeen edelleen Arto Pihlajamaan 15 äänellä, vastaehdokkaana olleen Marko Kulpakon saadessa 11 ääntä. Kokous päätti hallituksen paikkamääräksi 17 + puheenjohtaja ja piirin historian ensimmäistä kertaa näistä paikoista myös äänestettiin. Kokkolaan äänestys toi viisi paikkaa, Kaustiselle neljä, Pietarsaareen ja Kannukseen kaksi. Yhden paikan hallituksessa saivat Veteli, Toholampi, Lestijärvi ja Perho.

Riikka Slunga-Poutsalo

Reijo Hongisto pitämässä puhettaan