PerusÄijien kevätkokous Kaustisella 23.4.2016

PerusÄijät ry järjestäytyi sääntömääräiseen kevätkokoukseen Kaustiselle 23.4.2016perusäijät kaustinen 1

Ennen kokousta äijät kokoontuivat Kaustisen Halpa-Hallin pihalle Perussuomalaisten Keskipohjanmaan piiri ry:n sekä Perussuomalaisten Naisten aluevastaavan Sinkka Jylhän järjestämään makkarantuoksuiseen toritapahtumaan, jonne saapui myös kansanedustaja Ville Vähämäki.

Teltalla käytiin keskustelua eri yhteiskunnallisista asioista, ja siinä samalla ympäri Suomea tulleet äijät tutustuivat kaustislaisten toimintaan kerätäkseen omille alueilleen uusia visioita ja porkkanoita, joita mahdollisesti voisivat hyödyntää kotonaan kunnallisvaaleja silmälläpitäen.

perusäijät kaustinen 3Taustalla “jytkytti” massiivisella äänellä vanha Zetori kuin muistuttaen keitä PerusÄijät todella on. Ilmapiiri teltalla oli hyvä ja makkara maistui koleassa puolipilvisessä säässä. Samalla saatiin uusia ehdokkaita kunnallisvaaliehdokkaiksi ja jäseniä Perusäijiin.

perusäijät kaustinen 2Toritapahtuman jälkeen olikin hyvä siirtyä Mosala Caravanissa järjestettyyn kevätkokoukseen, jonka ensimmäinen puhuja oli kansanedustaja Ville Vähämäki. Aloituspuheesta aihe soljui kunnallisvaaleihin, joihin paikalliselta veteraanipoliitikko Toivo Mäkelältä tuli yksi ja tärkeä ohje, nimittäin se, että kunnallisvaaleihin saadaan täydet ehdokaslistat. Ville kertoi Kaustisen historiaa Suomen Maaseudun puolueen/Perussuomalaiset ry:n kunnallisvaaleista. Hän totesi kuinka korkeaa täällä kannatus on aina ollut, vaikka itse pääpuolueen kannatus olikin hiponut nollassa. Kaustisella on aina ollut vähintään seitsemän valtuutetun paikkaa. Tälläkin hetkellä Kaustinen on Suomen perussuomalaisin kunta, 11 valtuutettua ja kannatusprosentti 37,3. Lisäksi pohdittiin myös aluevaalien ja presidentinvaalien merkitystä puolueelle.
Ville otti puheeksi myös lähialueen kansanedustajan suuren merkityksen kuntalaisille. Mm. sen miksi Raimo Vistbackan kannatus pysyi korkealla alusta loppuun saakka. Kannatus perustui alueen asukkaiden kuulemiseen ja heidän asioiden hoitamiseen loppuun saakka.

Lopuksi Ville toi terveiset eduskunnasta ja hallituksesta. Hallitusvuodot, kuten taksilupien vapauttaminen, on keksittyä ja hallitus ei tällaista tulisi hyväksymään. Kaupankäyntiä käydään hallituskumppaneiden kesken. Kaikkea emme saa, mutta monessa asiassa silti onnistumme vääntämään niitä asioita, jotka on Perussuomalaisille tärkeitä. Joitain niistä mainitakseni mm. Hanna Mäntylän periksiantamaton SOTE-vääntö, Timo Soinin laittama tulppa pakolaisvirtaan. Samoin maamme puolustusasiat, jotka on Jussi Niinistön lujissa käsissä. Puolueen puolueohjelman tavoitteet on ja pysyy samoina kuin alunperin oli ennen eduskuntavaaleja.
Eikä hävettävää ole myöskään Jari Lindsrömin työllistämisohjelmassakaan.
Perussuomalaiset on vakain puolue hallituksessa, eikä se ole jakaantunut kahtia.

-Koska nyt hallituksessa on tehty vaikeimmat ja kipeimmät päätökset, kohti kunnallisvaaleja mennään rauhallisin mielin, koska löytyy niitä hyviäkin asioita. Tähän mennessä on jo tukittu veropakolaisuus Portugaliin. Nyt kannetaan myös verot siihen maahan missä eläke on kerrytetty kuten Espanjan kanssa on aikaisemmin sovittu.
Ville Vähämäen puheen jälkeen jatkoi Kaustisen paikallisyhdistyksen sihteeri Mauri Peltokangas, joka toivotti PerusÄijät tervetulleeksi Kaustiselle. Kaustinen, 4300 asukkaan kunta, on tullut tunnetuksi mm. nyt 49. kerran järjestettävistä Kansanmusiikkifestivaaleista, samoin täällä on pari kertaa järjestetty Kuninkuusravit. Kunnassa on myös musiikkilukio ja raviopisto. Elinvoimaa kunta hakee maataloudesta, turkistaloudesta sekä kaupankäynnillä keskeisen sijaintinsa ansiosta.
Perussuomalaiset ottaa voimakkaasti kantaa Kaustisella kunnan asioihin ja mennään kuntalaiset edellä. Viimeisimpänä ja näkyvimpänä vääntönä oli estää vastaanottokeskuksen perustaminen kunnan kiinteistöön. Päätös oli ryhmän yhteinen ja perussuomalaisten avuksi tuli vielä neljä keskustan ryhmästä, joten äänestystulos meille oli 15 – 12.

PerusÄijien puheenjohtaja Harri Ahonen toivotti myös kokousväen tervetulleeksi. Paikalle oli ennättänyt 13 Perusäijää eli Markku Papinniemi, Harri Ahonen, Kari Surakka, Pasi Salonen, Jyrki Lohi, Mikko Wikstedt, Seppo Kallunki, Ahti Ortju, Tapani Pollari, Mauri Peltokangas, Markku Kuutti, Ville Vähämäki, Marko Kulpakko sekä vieraaksi tullut Toivo Mäkelä.

Sääntömääräisten asioiden lisäksi lisättiin muutama Perusäijien hallituksessa esittämä asia, mm. se, että kannattajajäseniksi kelpuutetaan myös naisia, mutta ilman äänioikeutta. Päätettiin ottaa myös voimakkaasti kantaa lapsen vieraannuttamisesta toiseen vanhempaan vanhempien eron jälkeen.
Saatetekstinä:

Vieraannuttamien on estettävä lailla. Perussuomalaisten miesjärjestö Perusäijät kannustaa maamme hallitusta kieltämään lapsen vieraannuttamisen toisesta vanhemmastaan.
– Hallitusohjelmassa on luvattu uudistaa lakia lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta siten, että lapsella säilyy myös eron hetkellä oikeus sekä isään että äitiin. Mielestämme tämä voidaan taata parhaiten määrittelemällä lakiin käsite ”lapsen vieraannuttaminen” ja säätämällä se kielletyksi, toteaa Perusäijien puheenjohtaja Harri Ahonen. Tuhannet lapset joutuvat vuosittain kokemaan vanhempiensa eron. Osassa tapauksista toinen vanhemmista purkaa katkeruuttaan estämällä toisen vanhemman ja lasten välisen yhteydenpidon. Vaikka suurin osa eroista sujuukin sopuisasti ja vaikka sovittelulla pystytään ratkomaan joitain tapauksia, jää kuitenkin vuosittain suuri määrä lapsia vaille kunnon yhteyttä toiseen vanhempaan. Samalla katkeavat yhteydet myös isovanhempiin ja muihin sukulaisiin.

– Ei ole lapsen edun mukaista, että aiemmin läheiset suhteet toiseen vanhempaan katkaistaan esimerkiksi tekaistuja insestisyytöksiä keksimällä. Vaikka väitteet tutkinnassa osoittautuisivatkin perättömiksi. Asian selvittäminen kestää kuitenkin aina useita kuukausia ja silloin tapaamiset on jäissä. Normaali lapsen ja vanhemman välinen suhde katkeaa. Aika pelaa vieraannuttajan pussiin ja jo olemassa olevat olosuhteet vakiintuvat. Sitten katsotaan lapsen edun mukaiseksi vahvistaa ne vieraannuttamalla saavutetut olosuhteet, ja perättömiä ilmoituksia tehnyt lähivanhempi saa pahimmillaan jopa yksinhuoltajuuden, puuskahtaa Ahonen.
Puheenjohtaja päätti kokouksen ja kiitti samalla kokousväkeä, Keski-Pohjanmaan piiriä, Kaustisen Perussuomalaisia ja kokouspaikka Mosala Caravania.

Tapani Pollari Kaustisen Perussuomalaiset

Kirjoitettu 28.4.2016