Arto Pihlajamaa jatkaa piirin puheenjohtajana

Yli-Kannuksen kylätalolla 16.11 järjestetyssä piirin syyskokouksessa Veteliläinen Arto Pihlajamaa valittiin äänestyksen jälkeen jatkamaan Perussuomalaisten Keski-Pohjanmaan piirin puheenjohtajana. Vastaehdokkaana oli Kaustislainen yrittäjä ja kunnanhallituksen jäsen Tina Lindskog. Kokous valitsi piirin toiminnantarkastajaksi Veikko Myllymäen ja varalle Reino Paavolan.

syyskokouksesta

Kokouksen alkuun järjestösihteerit Joukamo Kortesalmi ja Pekka Kataja, sekä kansanedustaja Vesa-Matti Saarakkala luovuttivat puolueen numeroidut pöytästandardit pitkäaikaisille ja ansioituneille puolueaktiiveille Arto Pihlajamaalle ja Urpo Myllymäelle. Puolueen 20-vuotisen historian aikana viirejä on jaettu runsaat kolmesataa, joten mitenkään mitättömästä muistamisesta ei siis ole kyse ja joka sai raikuvat aplodit kokousväeltä.

Evästyksiä ja tilannetietoa jakoivat istuvat kansanedustajat Vesa-Matti Saarakkala ja Maria Tolppanen.

“Valtiolla Nenäpäivä joka päivä”

Vesa-Matti saarakkala käsitteli puheenvuorossaan Sote-asiaa todeten keskustan Sipilän pettäneen niin itsensä, kuin omansa sote-sovussa.

Neuvotteluissa Sipilä oli ilmoittanut keskustan kannan riippumatta siitä, miten perussuomalaiset asian linjaavat.

Saarakkala paheksui Suomen virkakoneiston löysää linjaa ja silkkaa sanasemantiikkaa Eu:ssa muun muassa maataloustuottajien Venäjän tuontikieltojen haittojen korvaamisesta suomalaisille viljelijöille. Myös kehitysapu sai kritiikkiä.

Esitimme puolet pois kehitysavusta. Nenäpäiväkeräys tuotti päivässä 3,2 miljoonaa. Se kerrottuna 365 päivällä (eli vuodessa) tekee nykykehitysavun määrän eli 1,2 miljardia. Valtiolla on siis nenäpäivä, joka päivä. Näin ei voi jatkua!

“Kielitaidoton ei voi työllistyä Suomessa”

Maria Tolppasen viesti kokousväelle käsitteli päähallituspuolueen hymypolitiikkaa, jossa Stubbin hymyn levetessä kokoomuksen kannatus senkun laskee sekä teollisuuden karkaamista Kiinaan ja Intiaan nykyhallituksen täysin päättömän veropolitiikan avittamana.

Alv-velvollisuuden alarajaksi Tolppanen esitti perussuomalaisten vaihtoehtobudjetin mukaista nostoa 20 000 euroon. Myös hallituksen “maahanmuutto työllisyyden edistäjänä” -politiikka sai Tolppaselta osansa.

– Eu on onneksi tullut meidän linjoillemme. Pelkille sosiaalietuuksien kalastelijoille sanotaan kiitos Ei! Täysin kielitaidoton ihminen ei kykene työllistymään meidän työmarkkinoillamme pelkällä zulu-kielellä.

Lopuksi Tolppanen evästi piirin väkeä toteamalla, että

– Meidän ei tarvitse sietää eikä rakastaa jokaista, mutta kaikkien kanssa on tultava toimeen.

Kokouksessa käyttivät puheenvuoronsa myös piirin kansanedustajaehdokkaat Aleksi Hernesniemi Kannuksesta, Irma Kemppainen Kokkolasta sekä Marko Kulpakko Kaustiselta.

Aleksi Hernesniemi luetteli sixpack-hallituksen saavutukset: Luottoluokitus on laskenut, työttömyys kasvanut ja yksityinen sektori polkee paikallaan.

Irma Kemppainen penäsi rakenteellisten uudistusten ja konkretian perään sekä vannoi yrittäjyyden nimiin talouden syöksykierteen oikaisemiseksi.

Marko Kulpakko totesi teollisuustuotannon vähentymisen vievän alas myös muita toimialoja hallituksen kikkaillessa, kun samaan aikaan työpaikat valuvat Suomesta ulos.

Kirjoitettu 20.11.2014