Perussuomalainen linja kestää

Syyskokous Kannuksessa 11.11.2023
Julkilausuma

Perussuomalainen linja kestää

Vuosi 2023 on ollut muutosten aikaa. Suomen alijäämäiseen talouskehitykseen ja heikentyneeseen sisäisen turvallisuuden tilanteeseen on puututtu. Suomi on matkalla parempaan suuntaan. Kevään eduskuntavaaleissa Perussuomalaiset menestyi ja onnistuneiden hallitusneuvotteluiden jälkeen puolue päätti osallistua Orpon hallitukseen. Perussuomalaiset on jo vuosien ajan todennut, ettei hallitukseen meno ole vuoden 2023 vaalien jälkeen itsestäänselvyys, vaan neuvottelujen tulos. Tänä keväänä Perussuomalaisia aidosti kuunneltiin ja kädenjälkemme näkyy yhteisessä hallitusohjelmassa.

Perussuomalaisten keskeisimpiin kysymyksiin – haittamaahanmuuttoon, maahanmuuttajataustaiseen jengirikollisuuteen ja rajaturvallisuuteen puututaan aikaisempaa jämäkämmin. Suomalaisen oikeus turvapaikkaan omassa kotimaassaan on toiminnassamme keskeinen ajatus ja niistä on kirjaukset hallitusohjelmassa. Poliisien määrään myös panostetaan niin suurissa asutuskeskuksissa kuin harvaan asutulla seudulla.

Koalitiohallituksessa edistämme myös muiden puolueiden esille tuomia vaatimuksia, jotka on myös kirjattu yhteiseen hallitusohjelmaan. Suomen taloudellinen laskusuhdanne on tosiasia, johon edellinen hallitus ei puuttunut, vaan vastuuntunnottomasti ja moraalittomasti lisäsi valtion pysyviä menoja entisestään. Suomella ei ole ollut varaa nykyisenkaltaisiin valtion menoihin. Tähän on puututtava Suomen talouden tervehdyttämiseksi pitkällä aikavälillä.

Nykyistä hallitusta on jo ehditty oppositiosta käsin syyttää monestakin hallitusohjelmaan tehdystä kirjauksesta ja kuinka niitä pidetään epäoikeudenmukaisina tai väärinä. Näihin huutoihin on helppo vastata: edellisellä hallituksella ja sen pääapupuolueella keskustalla olisi ollut neljä vuotta aikaa korjata Suomen taloudellinen tilanne ja puuttua epäkohtiin. Jopa keskustalaiset ovat itse todenneet hallitukseen osallistumisen virheeksi, joten on poliittista teatteria syyttää uutta hallitusta niistä teoista tai tekemättömyyksistä, jotka olivat vaalikauden 2019–2023 hallituksen vastuulla.

Perussuomalaiset asettaa suomalaiset ja Suomen asian edelleen etusijalle. Niin valtakunnan tasolla kuin omassa maakunnassamme. Siksi työnteko ei pysähdy, vaan pureudumme myös haastaviin asioihin, joihin edellisellä hallituksella ei ollut rohkeutta.

Perussuomalaisten Keski-Pohjanmaan piiri ry