Kruunupyyn Sote tilanteesta / Organisation av social- och hälsovårdstjänsterna i Kronoby

Perussuomalaisten Keski-Pohjanmaan piiri ry
Yleinen kokous Kokkolassa 4.11.2020

Julkilausuma Kruunupyyn Sote tilanteesta

Perussuomalaisten Keski-Pohjanmaan piirihallitus on kokouksessaan 04.11.2020, lukuisten yhteydenottojen perusteella ottanut kantaa Kruunupyyn kunnan Sote tilanteesta, mahdollisessa Sote uudistuksessa.

Perussuomalaiset pitävät ehdottoman tärkeänä, että tulevassa laissa varmistetaan kunnalle lakipykälien perusteella mahdollisuus järjestää sote palvelunsa edelleen, kuten tähänkin saakka, yhteistyössä Soite kuntayhtymän tai tulevan Soite hyvinvointialueen kanssa, yli mahdollisen maakuntarajan.

Kantansa tukemiseksi ja viemiseksi käytännön tasolla eteenpäin perusuomalaisilla on tarkoitus tulevissa kuntavaaleissa asettaa kuntavaaliehdokkaita ja tarjota siinä yhteistyötä muille poliittisille tahoille. Samoin piirihallitus toimii asian eduksi siten, että perussuomalaisten eduskuntaryhmä ja kansanedustajat ottavat tämän julkilausuman huomioon prosessin edetessä eduskunnassa ja valiokuntatyöskentelyssä.

Perussuomalaisten Keski-Pohjanmaan piiri ry

Puheenjohtaja Timo Sillanpää

Sannfinländarnas Distrikt för Mellersta-Österbotten rf

Uttalande om organisation av social- och hälsovårdstjänsterna i Kronoby

Sannfinländarnas distriktssyrelse har på sitt möte 04.11.2020, pga många förfrågningar om sannfinländarnas åsikt, tagit ställning till den eventuella omläggningen och organisationen av social- och hälsovårdstjänsterna i Kronoby, i samband med den eventuella Sote remonten.

Sannfinländarna anser det i allra högsta grad vara synnerligen viktigt att i de kommande social- och hälsovårdslagarna inskrivs i lagparagraferna möjligheten för kommunen att trygga sina social- och hälsovårdstjänster fortsättningsvis i samarbete med samkommunen Soite eller det nya välfärdsområdet Soite. Också över eventuella landskapsgränser.

För att stöda denna sin ståndpunkt och praktiskt föra den vidare, har sannfinländarna för avsikt att i de kommande kommunvalen ställa opp egna kandidater i kommunen i de kommande kommunvalen nästa vår. Sannfinländarna erbjuder också sitt samarbete för att trygga ordnandet av kronobybornas social- och hälsovård enligt ovan. Distriktsstyrelsen arbetar hela tiden praktiskt för sin ståndpunkt genom att vidtala och påverka den sannfinländska riksdags gruppen att den beaktar detta då processen fortsätter både i stora salen och i riksdagens utskott.

Sannfinländarnas Distrikt för Mellersta-Österbotten rf

Timo Sillanpää ordförande